Beweging en je immuunsysteem 

 

Ons lichaam beschikt over een groot aantal manieren om zich te verdedigen tegen infecties van virussen. Zelf hebben we daar gelukkig ook invloed op. Beweging, gezond eten, slapen, goed ademen, en af en toe (of regelmatig) stilstaan.

Spieren trainen.
Om te begrijpen wat de invloed kan zijn van bewegen op jouw afweersysteem, moet je ook begrijpen hoe de spieren werken. Spieren kun je trainen. Dat wist je al. Maar er zijn verschillende manieren om dit te doen. Je kunt door middel van krachttraining je spieren sterker maken of laten groeien in omvang, door middel van conditietraining kun je zorgen dat spieren een belasting langer vol kunnen houden. Dit laatste doe je een langere tijd op een laag inspanningsniveau te trainen. Krachttraining is kort en zwaar.

Uithoudingsvermogen
In elke spiercel zit een soort energiefabriekje, een mitochondrie. Dit is ontzettend belangrijk. De mitochondriën zorgen er namelijk voor dat wij zelf energie kunnen maken. Energie voor alles wat in ons lichaam gebeurt! Een groter uithoudingsvermogen opbouwen? Dit gebeurt allemaal in deze mitochondrie.
 
Bij een lange training, zoals een conditietraining worden er stoffen aangemaakt die cytokinen heten. Dit zorgt ervoor dat de verbranding in de cel omhoog gaat, het kacheltje gaat als het ware wat harder branden. En je hebt meer energie tot je beschikking (handig tijdens het sporten). Meer energie is belangrijk voor jouw gezondheid, en dus ook voor jouw afweersysteem. Het bepaalt jouw herstelvermogen.

                  Denk maar aan energie als een soort budget. Energie kun je eenmalig uitgeven en heb je
                  nodig voor elk proces in je lichaam. Hoe groter dit budget van energie, hoe sterker jouw
                  lichaam is!

Kracht
Spieren hebben nieuwe verbinding nodig om sterker te worden. Deze verbindingen zitten in een spiercel en zorgen ervoor dat een spiervezel kan samentrekken. Tijdens een krachttraining maakt het lichaam groeifactoren aan. Deze binden zich aan de spiervezels en zorgen ervoor dat er meer spiereiwitten worden aangemaakt. Dit is nodig, want op deze manier kan de spier groeien.

Pijn na het trainen
Dat herken jij vast ook. Na een krachttraining heb je pijn, spierpijn. Dit komt omdat spiervezels wat beschadigd zijn. En dat moet worden hersteld. Het beschadigde weefsel moet eerst opgeruimd worden. Hiervoor zijn speciale cellen in ons lichaam; macrofagen. Dit zijn cellen die belangrijk zijn voor het immuunsysteem: het zijn grote cellen die in staat zijn de resten van dode of beschadigde cellen in zich op te nemen en daarmee af te breken (een soort pacman idee). Dit geeft jou herstel en groei. Een slim systeem!


In het kort, hoe gaat dat met ons immuunsysteem?
Als een virus in jouw buurt komt, zijn de eerste blokkades onze huid en slijmvliezen. Is het virus de eerste hobbel voorbij? Dan moeten de witte bloedcellen van het immuunsysteem aan het werk. Er ontstaat een soort nuttige crisissituatie (ontstekingsreactie) waardoor er van alles gebeurd in ons lichaam. Het aangeboren immuunsysteem reageert eerst, het is snel en probeert de schade te beperken. Als dit niet voldoende is gaat het aangepaste immuunsysteem ook in werking, deze is wat trager maar veel gerichter. Dit sterke systeem heeft speciale cellen die als een soort sleutel op een slot van één van de vijandcellen past.

Stop!
Belangrijk is dat de aanval tegen de vijand niet oneindig doorgaat, dat zal ons lichaam kapot maken. Er moet dus een einde zijn. Speciale cellen regelen dit. Die zijn hard nodig! En enorm belangrijk. De nuttige crisissituatie (ontsteking) wordt nu geremd. Een effectieve bestrijding van elke aanval vraagt dus om een goede balans van sofjes die zorgen dat een virus wordt aangepakt, en stofjes die zorgen dat deze aanpak niet door blijft gaan.

                  Deze balans kan verstoord raken door stresshormonen en andere stoffen die in het
                  bloed vrijkomen als gevolg van of te weinig of te veel spiergebruik.

Net als de lente, groeien!
Ons lichaam beschikt dus over verschillende stofjes die zorgen dat wij herstellen. Superbelangrijk!
Na een goede training, maar ook bijvoorbeeld na een goede nacht slaap stijgt de aanmaak van groeihormoon enorm. Deze hormonen zijn heel belangrijk voor jouw herstelvermogen. Hoe groter jouw herstelvermogen hoe sneller jij kracht en conditie opbouwt. En dat is weer heel nuttig voor een goed werkend immuunsysteem!

Je kunt de aanmaak (groeihormoon) dus zelf wat stimuleren: 
1. Doe aan krachttraining.
2. Beweeg veel en elke dag, beweeg voor je ontbijt.
3. Creëer een vast slaapritme, ga niet te laat naar bed.
5. Eet onbewerkt, biologisch.
6. Drink geen alcohol, maar voldoende water/thee.
7. Neem rust, doe aan yoga, mediteer, sta af en toe eens stil en ontspan.