Beweging en je immuunsysteem.

Ons lichaam beschikt over een groot aantal manieren om zich te verdedigen tegen infecties van virussen. Zelf hebben we daar invloed op. Beweging, gezond eten, slapen, goed ademen, en af en toe (of regelmatig) stilstaan.

Getrainde spieren

Om te begrijpen wat de invloed kan zijn van bewegen op de afweer, moet je ook begrijpen hoe de spieren werken. Spieren kun je trainen.

Lees verder.

Hoe helpt het immuunsysteem jou.

Zonder immuunsysteem zouden we niet kunnen. Hoe beter het is toegerust, hoe beter je ‘bewapend’ bent.

Dat immuunsysteem bestaat uit verschillende verdedigingsmechanismen:
–  de lichaamseigen barrières vinden we overal waar de ‘buitenwereld’ contact maakt met de binnenkant van je lichaam, ze houden het kwaad buiten de deur.

Lees verder op de blog van Aljan.

Wapen jezelf tegen corona. 

– Nee, want er is tegen het virus (nog) geen medicijn.
– Jazeker wel, want als je het toch krijgt hangt het af van je lichaam wat het virus met je doet. Om precies te zijn: het hangt af van je immuunsysteem. Het immuunsysteem is je verdediging tegen indringers. Zorg dus dat je die verdediging goed voor mekaar hebt.

Je kunt zeggen: ‘Ik zie wel, laat maar gebeuren’. Je kunt ook denken: ‘Wat kan ik doen?

Lees verder op de blog van Aljan.

Afvallen? Al zo vaak geprobeerd

eel mensen die naar mijn praktijk komen hebben al vaker geprobeerd om af te vallen. De pogingen waren tevergeefs. En áls het al een keer leek te lukken, duurde het niet lang. Afvallen wordt beleefd als een gevecht. En op die manier is het ook een gevecht. Een te zwaar gevecht. Psychisch en fysiek. Want tijdens het afvallen blijf je ‘honger’ houden en je aandacht gaat continu naar wat niet mag. “Op het moment dat ik op dieet ga, krijg ik zin in eten”, hoor ik vaak.

Er is iets geks aan de hand.

Lees verder op de blog van Aljan.